Ste platcom DPH? Do 30.11.2021 musíte zaregistrovať bankový účet na daňovom úrade
Podľa novely zákona majú platitelia DPH povinnosť oznámiť Finančnému riaditeľstvu SR každý vlastný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb alebo u zahraničného poskytovateľa platobných služieb, ktorí budú používať na podnikanie, ktoré je predmetom dane z pridanej hodnoty do 30.11.2021.
Novela zákona o povinnosti registrácie bankových účtov nadobúda účinnosť už 15.11.2021 a bankový účet musíte mať registrovaný do 30.11.2021. Ide o rovnakú novelu, ktorá už bola účinná a zrušená bola v roku 2020. Jej znova nadobudnutie má pomôcť štátu bojovať proti daňovým podvodom a pomôcť odhaliť firmy s nečistými úmyslami.
Kedy vzniká povinnosť si registrovať bankový účet?
Registrovaný platiteľ DPH je povinný daňovému úradu oznámiť novozriadený bankový účet bezodkladne odo dňa, kedy si tento bankový účet zriadil.
-Nový platiteľ DPH si bude musieť túto povinnosť splniť bezodkladne odo dňa registrácie za platiteľa DPH.
Pokiaľ ste už svoj bankový účet nahlásili pri registrácii DPH, musíte ho nahlásiť nanovo.
Táto povinnosť sa netýka platiteľa DPH, ktorý je poskytovateľom platobných služieb napr. banky.
Oznamovať budú platitelia DPH tie účty, ktoré využívajú na príjem platieb za dodanie tovarov a služieb, ktoré sú predmetom DPH, aj na odosielanie platieb za dodanie tovarov a služieb, ktoré sú predmetom DPH.
Pokiaľ nastala zmena v bankovom účte povinnosťou platiteľov DPH bude oznamovať akúkoľvek zmenu, doplnenie alebo zrušenie týkajúce sa oznámeného podnikateľského bankového účtu, a to bezodkladne odo dňa, kedy táto skutočnosť nastala.
Rovnako aj treba prihliadať na to, že na tlačive musia byť uvedené správne pravdivé a úplné údaje.
Pokiaľ platiteľ DPH si nezaregistruje bankový účet alebo na tlačive uvedie nesprávne, nepravdivé alebo neúplné údaje daňový úrad mu môže uložiť pokutu do výšky 10 000 eur.
Aké ďalšie novinky prinesie táto novela ?
Sprístupnenie údajov platiteľa DPH
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky na svojom webe sprístupnilo aktualizované údaje platiteľa DPH. Tieto novozavedené zoznamy platiteľov DPH budú pravidelne aktualizované.Rovnako budú prístupné aj aktualizované údaje platiteľov DPH, ktoré budú okrem identifikačných údajov obsahovať aj číslo účtu správcu dane vedeného pre daňový subjekt (tzv. „osobný účet daňovníka“), na ktorý tento daňový subjekt uhrádza dane.Vrátenie nadmerného odpočtu len na zaregistrovaný bankový účet
Novela zákona o dani z príjmov počíta s využitím registrovaných bankových účtov aj v inom smere. Navrhuje sa, aby daňový úrad vracal nadmerné odpočty DPH alebo ich časti len na niektorý z bankových účtov, ktorý má platiteľ DPH zaregistrovaný na daňovom úrade. Ak platiteľ DPH nemá na daňovom úrade zaregistrovaný žiadny bankový účet, daňový úrad mu nebude musieť vrátiť nadmerný odpočet dovtedy, kým si túto povinnosť nesplní.Až po tom, ako si platiteľ DPH túto povinnosť splní a daňovému úradu oznámi číslo bankového účtu používaného na podnikanie, mu daňový úrad do desiatich dní vráti nadmerný odpočet.
Zmeny nadobudnú účinnosť od 15. novembra 2021 a 1. januára 2022
Zmeny od 15.11.2021
Novela zákona o DPH v súvislosti s oznamovaním bankových účtov daňovému úradu nadobudne účinnosť od 15. novembra 2021. Podľa navrhovaných ustanovení by potom mali mať všetci, ktorí by boli k 15. novembru 2021 platiteľmi DPH, povinnosť oznámiť daňovému úradu bankový účet používaný na podnikanie do 30. novembra 2021.Na splnenie tejto povinnosti bude slúžiť samostatný elektronický formulár sprístupnený na portáli Finančnej správy Slovenskej republiky.
Zmeny od 1.1.2022
Zmeny týkajúce sa vracania nadmerného odpočtu len na číslo bankového účtu registrovaného na daňovom úrade, ostatné zmeny by mali nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2022.Podobné príspevky:
Ako sa stať platcom DPH?
Ako neplatiť základné imanie na bankový účet - spôsoby splatenia základného imania
5000€ na založenie s.r.o. budete potrebovať od decembra
Základné imanie od 1.1.2016 nebude treba splatiť na účet
Zmeny v daňovom poriadku od roku 2017